Ko par kompresijas zeķēm mums saka pētījumi?

Publicēts 2019-04-23

Kompresijas zeķes bez šaubām ir iekarojušas augošu popularitāti, un tās savās kājās ikdienā velk arvien vairāk cilvēku. To vidū ir ne tikai izturības sportisti (garo distanču skriešana, taku skrējieni, triatlons), bet arī aktīvi ceļotāji (vairākas stundas lidmašīnā, ilgi braucieni ar auto), pārgājienu entuziasti, kalnos kāpēji, topošās māmiņas, kā arī tie, kuri ikdienā daudz strādā, esot kājās. Viens zeķes velk pēc treniņiem, lai atvieglotu atjaunošanās procesu, bet citam tās ir neatņemams kompanjons garos skrējienos.

Pielietojums un ieguvumi ir dažādi, taču netrūkst skeptiķu, kuru skatījumā kompresijas zeķes ir un paliek garas zeķes bez pārdabiskām spējām, kaut gan sākotnēji tās tika radītas, lai palīdzētu cīņā pret dziļo vēnu trombozi. Prātā uzreiz nāk kinesio lentes, kas mazina muskuļu sāpes un ko mēs bieži varam manīt uz vieglatlētu, basketbolistu un citu atlētu ķermeņa. Viedokļi par šo lenti mēdz dalīties (ņemot vērā zinātnisko pamatojumu/pierādījumu trūkumu), taču ja tā palīdz sportistam nejust muskuļu sāpes un atvaira diskomfortu, tad kāpēc no tā atteikties?

Eleven Sportswear Latvia aplūkoja dažādus zinātniskos pētījumus par kompresijas zeķu īpašībām. Jāatzīst, ka nav daudz tādu pētījumu, kas vistiešākajā zinātniskā veidā atzītu kompresijas zeķu ieguvumus vai norāda, ka tam nav gana pārliecinoši rezultāti. Tiesa, jāņem vērā, ka vairumam no šiem pētījumiem ir ļoti šaurs fokuss un ļoti vispārīgi norādījumi nākotnes pētījumu veikšanai. Tikmēr ir pētījumi, kas patiešām apstiprina kompresijas zeķu devumu.

Funkcionāla atjaunošanās pēc maratona vai citām izturības aktivitātēm (riteņbraukšana, triatlons, pārgājieni) bieži parādās sarunās par kompresijas zeķēm, un, piemēram, 2015. gadā pētījums Austrālijā parādīja pozitīvus rezultātus (Armstrong, 2015). Proti, 33 skrējējiem divu nedēļu garumā pirms un pēc maratona bija jāskrien uz mehāniskā skrejceļa līdz spēku izsīkumam. Uzreiz pēc maratona pieveikšanas visiem skrējējiem 48 stundas bija jāvalkā garās zeķes, un tikai vienai grupai tika piešķirtas kompresijas zeķes. Tiem, kuri pēc maratona valkāja kompresijas zeķes, laiks līdz spēku izsīkumam nākošajās divās nedēļās uzlabojās par 2.6% (52 ± 103 sekundes), kamēr tiem, kuri valkāja parastas garās zeķes jeb getras, šis laiks saruka par 3.4% (-62 ± 130 sekundes).

Kompresijas zeķes arvien biežāk varam redzēt skrējēju kājās garo distanču šosejas un taku skrējienu pasākumos. Skriešanas draugi jūt, ka zeķes palīdz saglabāt kāju komfortu ilgstošāk, pat ja ieplānots 29 kilometru taku skrējiens Tērvetē. Atsaucoties uz iepriekšējo un citiem pētījumiem, zeķes var palīdzēt sportot un skriet ilgāk līdz tiek sasniegts spēka izsīkums, ko ietekmē uzlabota skriešanas ekonomija, muskuļu temperatūra, asins laktāta iztīrīšana un līdz ar to arī sportista psiholoģiskā uztvere. Uzlabojumi var palīdzēt arī cīņā pret muskuļu sāpēm (mazināt), muskuļu bojājumiem un uzpampumu (Engel, 2016).

Tikmēr viens no svaigākajiem pētījumiem uzsver kompresijas zeķu ietekmi ilgtermiņā un atkārtotos skrējienos. Piemēram, ja jūs esat vidējo distanču skrējējs, zeķes pirmajā skrējienā negarantēs rezultātu uzlabojumu. Šajā pētījumā sportisti veica 5km skrējienu ar iesildīšanās procesu, kam sekoja vienas stundas pārtraukums un atkārtots 5km skrējiens ar iesildīšanos. Viena grupa skrējēju vilka kājās kompresijas zeķes (COMP), bet otra grupa skrēja bez tām. Interesanti, ka COMP grupas skrējēji otrajā skrējienā uzrādīja līdzīgu rezultātu iepriekšējam skrējienam, kamēr otras grupas skrējēju sniegums ievērojami pasliktinājās. Pētījuma veicēji šos rezultātus saista ar uzlabotu skābeļa padevi, ko nodrošina zeķes, kā arī samazinātas muskuļu svārstības, skriešanas mehāniku un psiholoģisko faktoru (Brophy-Williams, 2018).

Citi pētījumu rezultāti iesaka kompresijas zeķes izmantot ne tikai sportojot, bet arī ceļojot un ar nolūku izvairīties no asins recekļiem, kas rodas tuvu ādas slānim (Sachdeva, 2014). Tiem, kuri vairākas stundas (4+) pavada bez kustības, piemēram, garākos ceļojumos ar lidmašīnu vai ofisa krēslā darbā, ilgstoša neaktivitāte veicina dziļo vēnu trombozes rašanos. Šādā situācijā kompresijas zeķes palīdz mazināt asins sabiezinājumu risku, radot vieglu spiedienu potītes un ikru rajonā un veicinot optimālu asins cirkulāciju. Tāpat tiek mazināts pampums kājās un diskomforts. Ne velti kompresijas zeķu reklāmas varam manīt aviokompāniju katalogos, kas lidojumos tiek piedāvāti pasažieriem. Ja lidojat regulāri un ilgstoši, noteikti apsveriet izmēģināt kompresijas zeķes!

Šie ir tikai daži piemēri, un katru mēnesi mēs tiekam iepazīstināti ar jauniem, specifiskiem pētījumiem par kompresijas zeķēm. Vēlamies uzzināt arī Eleven Sportswear Latvia draugu atsauksmes par mūsu zeķēm un to ieguvumiem. Vai tās palīdz saglabāt kāju komfortu taku skrējienus? Vai tās palīdz atjaunoties pēc ilgstošām nodarbībām? Būsim priecīgi dzirdēt arī jūsu viedokli un pieredzi, tāpēc droši rakstiet mums uz info@eleven-sportswear.lv vai tepat čatā, vai sociālajos tīklos.

Eleven Sportswear Latvia komanda

________

- Armstrong, S.A; Till, E.S; Maloney, S.R; Harris, G.A; (Feb 2015): "Compression socks and functional recovery following marathon running: a randomized controlled trial." J Strength Cond Res. ;29(2):528-33. doi: 10.1519/JSC.0000000000000649.

- Brophy-Williams, N., Driller, M.W.; Kitic, C.M; Fell J.W; & Halson, S.L. (2018): "Wearing compression socks during exercise aids subsequent performance". Journal of Science and Medicine in Sport, 22(1):123-127.

- Engel, F.A.; Holmberg, H.C.; Sperlich, B. (Dec 2016): "Is There Evidence that Runners can Benefit from Wearing Compression Clothing?" Sports Med.;46(12):1939-1952. doi: 10.1007/s40279-016-0546-5.

- Sachdeva, A; Dalton, M; Amaragiri, S.V; (2014): "Graduated compression stockings for prevention of deep vein thrombosis". Cochrane Database of Syst Rev.; (12):CD001484. doi: 10.1002/14651858.CD001484.pub3.

KOMENTĀRI

Pagaidām nav komentāru.

Komentārus var atstāt tikai reģistrēti lietotāji.